2023. január 17., kedd

2023.01.18. SQL - Diákok feladatlap - helyettesítés

 Diákok - gyakorló feladatlap

A mai órán önállóan dolgoztok. Ezt a feladatlapot bemásoljátok a digifüzetbe, megoldjátok a Diákok adatbázison ezeket a feladatokat, lehet használni ma még a tananyagot. Délután közzéteszem a megoldást, az alapján ellenőrzöd a saját megoldásodat.

Csütörtökön hasonló feladatokból lesz a számonkérés, amihez már nem lehet segítséget használni.

/* 1. Listázzuk ki azok nevét, akinek a születési helye általad megadott betűvel kezdődik. */

/* 2. Listázzuk ki azok nevét, akinek a születési helye általad megadott kétjegyű betűvel végződik. */

/* 3. Listázzuk ki azok nevét, akinek a születési helyében valahol az általad megadott 3 betű (egymás mellett) benne van. */

/* 4. Listázzuk ki azoknak a diákoknak 3 választott tulajdonságát, akiknek az egyik,
 választott szöveges tulajdonsága általad választott betűvel végződik. */

/* 5. Listázzuk ki azoknak a diákoknak 2 tulajdonságát, akiknek a nevében van
 általad választott betű és egy általad választott évben születtek. */

/* 6. Listázzuk ki az összes tulajdonságot, az oszlopfejlécben mindegyiknek egy új szöveg jelenjen meg.
 (pl. a neveknél: A diák neve, stb.) Ne kelljen felsorolni a mezőneveket. */

/* 7. Listázzuk ki csak az első sort, a diák tetszőleges tulajdonságaival. */

/* 8. Írjuk ki, hány sora van az adattáblának. */

/* 9. Írjuk ki a legkisebb értéket valamelyik szám/dátum típusú mező esetén. Használjunk aggregáló függvényt. */

/* 10. Írjuk ki a legnagyobb értéket valamelyik másik szám/dátum típusú mező esetén.
 Használjunk aggregáló függvényt. */

/* 11. Átlagosan hány évesek a tanulók? Írjuk ki csak ezt az egy adatot. */

/* 12. Mely születési helyek szerepelnek az adattáblában? Írjuk ki őket, mindegyiket csak egyszer. */

/* 13. Listázzuk ki a tanulók tetszőleges adatait valamelyik tulajdonság szerinti abc sorrendben (növekvő). */

/* 14. Listázzuk ki azoknak a tanulóknak a születési helyét születési hely szerinti csökkenő abc sorrendben,
akik 1988 és 1990 között születtek (a két értéket nem beleértve). */

2023.01.17. SQL

A Where-től mentünk tovább. Ma a min, max, count függvényekig jutottunk el.

A köv. órán a Diákok táblához gyakorló feladatlapot oldunk meg.

Csütörtökön röpi lesz hasonló tartalommal. A min, max, count függvényekig kell tudni a tananyagot.

2023.01.17. Tömbkezelés gyakorlása - Matematikai számítások

Tömbkezelés gyakorlása - Matematikai számítások

Házi feladat befejezni.

//Tömbkezelés gyakorlása – Matematikai számítások
//1.    feladat:
//  Kérd be egy szabálytalan négyszög oldalainak hosszát,
//            és ezeket tárold egy tömbben.
//2.    feladat:
//  Hozz létre egy új tömböt, amelynek elemeit töltsd fel egy olyan
//    szabálytalan négyszög oldalainak hosszértékeivel,
//    aminek oldalai 10-szer akkorák, mint az első feladatban megadott négyszögé.
//  Írd ki, hogy hány érték kiírása következik, ehhez használd
//    a <<tömbNeve>>.Length függvényt.
//  Írasd ki a tömb elemeinek értékét a képernyőre.
//3.    feladat:
//  Egy tömbben tárold le a naprendszerünk 3 tetszőleges
//    bolygójának nevét, és negyedikként a Nap nevét.
//  Ezután egy másik tömbben tárold le ugyanezeket a neveket nagybetűsen!
//    Ehhez az első tömbből olvasd ki a szavakat.
//4.    feladat:
//  Vizsgáld meg egyenként a második tömb elemeit:
//    ha a hosszuk egyenlő 3-mal, írd ki, hogy ez csak a Nap lehet,
//    egyébként írd ki, hogy ez biztosan egy bolygó.
//5.    feladat:
//  Definiálj egy változót (pl. szamlalo néven), amelyben számolni fogod,
//    hány számítást végzel el a 6. feladatban.
//  Kezdőértéke legyen 0.
//6.    feladat:
//  Egy tömbben tárold le a következő számokat:
//    1000 gyöke (Math.SQRT()), 200-nak a 20-szorosa,
//    10000 osztva 3-mal művelet maradéka,
//    500 a négyzeten (Math.Pow()), 90 osztva 8-cal.
//  Írd ki a számítások eredményét a képernyőre,
//    megválasztott hosszon megformázva.
//  Írd ki a tömb hosszát is.

//7.    kreatív feladat:
//  Tölts föl 1 és 5 közötti véletlen számokkal
//    egy 5 elemű double tömböt.
//  Az előbbi tömb elemei közül sorsolj ki egy indexet
//    (véletlenszám segítségével válassz ki egy tömbelemet).
//  Aztán többágú szelekció alkalmazásával oldd meg,
//    hogy a tömbelem tartalma által meghatározott színűre
//    álljon át a képernyő háttérszíne.
//  Végül egy választott betűszínnel írj ki egy üdvözlést a képernyőre.
//Például: a tömbbe bekerült sorrendben: 4,2,3,1,1
//Ebből kisorsolom a 2-es indexű elemet, melynek tartalma a 3.
//Írok egy többágú szelekciót, amelyben megadom, hogy
//ha a tömbelem értéke 1, akkor a háttérszín legyen kék;
//ha a tömbelem értéke 2, akkor a háttérszín legyen piros; stb.

MM megoldása alapján

 using System;


namespace Orai20230117
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            //Tömbkezelés gyakorlása – Matematikai számítások
            //1.    feladat:
            //  Kérd be egy szabálytalan négyszög oldalainak hosszát,
            //            és ezeket tárold egy tömbben.
            int[] negyszog = new int[4];
            for (int i = 0; i < negyszog.Length; i++)
            {
                Console.Write($"Adja meg a négyszög {i + 1}. oldalának hosszát:  ");
                negyszog[i] = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
            }
            Console.WriteLine();
            //2.    feladat:
            //  Hozz létre egy új tömböt, amelynek elemeit töltsd fel egy olyan
            //    szabálytalan négyszög oldalainak hosszértékeivel,
            //    aminek oldalai 10-szer akkorák, mint az első feladatban megadott négyszögé.
            //  Írd ki, hogy hány érték kiírása következik, ehhez használd
            //    a <<tömbNeve>>.Length függvényt.
            //  Írasd ki a tömb elemeinek értékét a képernyőre.
            int[] negyszog2 = new int[4];
            for (int i = 0; i < negyszog.Length; i++)
            {
                negyszog2[i] = negyszog[i] * 10;
            }
            Console.WriteLine($"A második alakzat oldalainak száma: {negyszog2.Length} \n Az oldalak méretei:");
            for (int i = 0; i < negyszog2.Length; i++)
            {
                Console.WriteLine($"Az alakzat {i + 1}. oldalának mérete: {negyszog2[i]}");
            }
            Console.WriteLine();
            //3.    feladat:
            //  Egy tömbben tárold le a naprendszerünk 3 tetszőleges
            //    bolygójának nevét, és negyedikként a Nap nevét.
            //  Ezután egy másik tömbben tárold le ugyanezeket a neveket nagybetűsen!
            //    Ehhez az első tömbből olvasd ki a szavakat.
            string[] egitestek = new string[4];
            for (int i = 0; i < 3; i++)
            {
                Console.WriteLine($"Adja meg az {i + 1} bolygó nevét:  ");
                egitestek[i] = Console.ReadLine();
            }
            egitestek[3] = "Nap";
            string[] egitestekNagy = new string[4];
            for (int i = 0; i < egitestekNagy.Length; i++)
            {
                egitestekNagy[i] = egitestek[i].ToUpper();
            }
            Console.WriteLine();
            //4.    feladat:
            //  Vizsgáld meg egyenként a második tömb elemeit:
            //    ha a hosszuk egyenlő 3-mal, írd ki, hogy ez csak a Nap lehet,
            //    egyébként írd ki, hogy ez biztosan egy bolygó.
            for (int i = 0; i < egitestekNagy.Length; i++)
            {
                if (egitestekNagy[i].Length == 3)
                {
                    Console.WriteLine("Ez csak a Nap lehet");
                }
                else
                {
                    Console.WriteLine("Ez biztosan egy bolgyó");
                }
            }
            Console.WriteLine();
            //5.    feladat:
            //  Definiálj egy változót (pl. szamlalo néven), amelyben számolni fogod,
            //    hány számítást végzel el a 6. feladatban.
            //  Kezdőértéke legyen 0.
            int szamlalo = 0;
            //6.    feladat:
            //  Egy tömbben tárold le a következő számokat:
            //    1000 gyöke (Math.SQRT()), 200-nak a 20-szorosa,
            //    10000 osztva 3-mal művelet maradéka,
            //    500 a négyzeten (Math.Pow()), 90 osztva 8-cal.
            //  Írd ki a számítások eredményét a képernyőre,
            //    megválasztott hosszon megformázva.
            //  Írd ki a tömb hosszát is.
            double[] szamok = new double[5];
            szamok[0] = Math.Sqrt(1000);
            szamok[1] = 200 * 20;
            szamok[2] = 10000 % 3;
            szamok[3] = Math.Pow(500, 2);
            szamok[4] = 90 / 8;
            for (int i = 0; i < szamok.Length; i++)
            {
                Console.WriteLine($"Az {i + 1}. számítás eredménye: {szamok[i]}");
                szamlalo = i + 1;
            }
            Console.WriteLine($"A tömb hossza: {szamlalo}");
            Console.WriteLine();

            //Tömbkezelés gyakorlása – Matematikai számítások

            //7.    kreatív feladat:
            Random rnd = new Random();
            //  Tölts föl 1 és 5 közötti véletlen számokkal
            //    egy 5 elemű double tömböt.
            //  Az előbbi tömb elemei közül sorsolj ki egy indexet
            //    (véletlenszám segítségével válassz ki egy tömbelemet).
            //  Aztán többágú szelekció alkalmazásával oldd meg,
            //    hogy a tömbelem tartalma által meghatározott színűre
            //    álljon át a képernyő háttérszíne.
            //  Végül egy választott betűszínnel írj ki egy üdvözlést a képernyőre.
            //Például: a tömbbe bekerült sorrendben: 4,2,3,1,1
            //Ebből kisorsolom a 2-es indexű elemet, melynek tartalma a 3.
            //Írok egy többágú szelekciót, amelyben megadom, hogy
            //ha a tömbelem értéke 1, akkor a háttérszín legyen kék;
            //ha a tömbelem értéke 2, akkor a háttérszín legyen piros; stb.
            double[] veletlen = new double[5];
            for (int i = 0; i < veletlen.Length; i++)
            {
                veletlen[i] = rnd.Next(1, 6);
            }
            int v = rnd.Next(0, 5);
            double sz = veletlen[v];
            switch (sz)
            {
                case (1):
                    Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Red;
                    break;
                case (2):
                    Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Yellow;
                    break;
                case (3):
                    Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Green;
                    break;
                case (4):
                    Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Cyan;
                    break;
                case (5):
                    Console.BackgroundColor = ConsoleColor.DarkMagenta;
                    break;
            }
            Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Blue;
            Console.WriteLine("Helló!");
            Console.ReadLine();
        }
    }
}

2024.04.25. Időjárás app

 Feladat: Időjárás app - OOP módszerekkel, haladóknak adatkötéssel Az alkalmazás célja, hogy a felhasználók hozzáadjanak és eltávolítsanak v...