2022. november 28., hétfő

2022.11.29.-12.02. Adatbázis feladatok

Először be kell fejezni a közösségi platformos feladatot, a diagrammal együtt. Fel kell tölteni a drive-odra. Aztán választasz magadnak egy párt, és megosztod vele a megoldásodat (az xlsx-et). A párod átnézi a feladatodat, és értékeli, méghozzá úgy, hogy beleírja az xlsx-be valamilyen színnel, mit talál jónak, rossznak.

A múlt órán mindenki választott magának két egyedi témát. A hét további részében azokat kell kidolgozni. Ha kész, a fenti módon ellenőrizzétek le.

2022.11.29.-12.02. Helyettesítés - Programozás feladatok

Programozás

Új anyag jönne, de most önálló gyakorló feladatokat kaptok.

A héten a lenti feladatokkal haladjatok előre, segíthettek egymásnak. A szelekciós megoldásnál váltogassátok a kétágú és a többágú (switch) szelekciót, ha a feladat nem ragaszkodik egy konkrét módszerhez. Lehet for ciklust használni, próbálgassátok, ha a feladat igényli.


1. Domino day - nézz utána a neten ennek az eseménynek, egy pár perces videó belefér az órába.

            //A Domino Day-en a terep felépítéséhez háromféle dominót használnak.

            //Csak egyfajta méretű szállítódoboz van, melynek a méretei: 50*80*40 cm.

            //Az egyik napon 15 doboz dominó érkezik, mind azonos méretű

            //dominókat tartalmaz.

            //Feladat:

            //Tárold a programban a 3 fajta dominó-méretet konstansokban:

            //(elég a szorzat értékét tárolni)

            //1. fajta dominó: 50 * 30 * 6 mm;

            //2. fajta dominó: 40 * 25 * 5 mm;

            //3. fajta dominó: 70 * 35 * 8 mm.

            //Írd ki a képernyőre ezeket a méreteket, és kérdezd meg a felhasználót,

            //hogy melyik fajta dominó érkezett ma. Írd ki a képernyőre, hogy akkora

            //dominókból hány darab fért bele a 15 nagy dobozba.

            //Ehhez először ki kell számolni a doboz térfogatát,

            //majd elosztani egy dominó méretével.

            // A megoldáshoz egymásba ágyazott szelekciókat használj.

            //Vigyázz a tört számok kezelésénél.


2. Léggömbhámozó verseny

A léggömbhámozó versenyen a csapatoknak 10 perc alatt minél több

léggömböt meg kell hámozniuk az általuk elkészített gépekkel.

Értékeljük a versenyzőket az eredményük alapján.

Feladat:

1. Kérjük be, hány lufit hámoztak meg a géppel.

2. Az eredménytől függően írjunk ki minősítéseket.

(Próbáljuk ezt a csökkenő sorrendet tartani a szelekciók megírásánál.):

20-nál több lufi: kiváló

10 fölött, 20-ig: közepes

10, és 10 alatt: gyenge

3. Az eredmények kiírása után aki a „gyenge” kategóriába tartozik,

nyilatkozzon, hogy mennyi pénzt áldozott a gép fejlesztésére. Ezt kérjük be.

4. A bekért összeg alapján írjunk ki üzenetet:

0 - 10.000 forintig: Kevés!

10.000-20.000 között: Pedig ez elég lett volna!

20.000 fölött: Teljesen fölösleges ennyi pénzt  erre elkölteni!

Figyelem! Arra vigyázzatok, hogy a 3.-4. feladatot a 2. feladat utolsó ágának

 belsejében kell megírni.


3. Fuvolaverseny  

            //A megyei fuvolaversenyre jelentkeznek a versenyzők.

            //Az alapján rendezik a versenyzőket kategóriákba, hogy

            //hány évig tanultak zenét.

            //I. kategória: 2, vagy 3 évig tanult zenét

            //II. kategória: 4, vagy 5 évig tanult zenét

            //III. kategória: 6, vagy 7 évig tanult zenét

            //A fenti intervallumokat a tanult módon, egyszerű feltétellel add meg a feltételben.

            //Feladat:

            //Kérd be, hány évig tanult a jelentkező zenét!

            //Írd ki, melyik kategóriába tartozik!

            //Kérd be, hány pontot kapott (0-60 között) a versenyen.

            //Ha 50 pont fölött kapott, írd ki, hogy továbbjutott

            //az országos versenyre.

            //Egyébként pedig írd ki, hogy nem jutott tovább.

            //Ha továbbjutott, kérdezd meg, hogy a szüleivel utazik, vagy kísérőtanárral.

            //Ha a szüleivel utazik, kérd be az egyik szülő telefonszámát.

            //Ha kísérőtanárral utazik, kérdezd meg a tanára nevét.

            //Ha nem jutott tovább, akkor kérd be az iskolája nevét és címét

            //mert oda fogják küldeni a vigaszdíjat.

            //Ha ez kész, egészítsd ki a megoldást hibaellenőrzéssel.


4. Túlsúly

forrás: https://slideplayer.hu/slide/2140810/

Írj programot, amely bekéri egy felnőtt férfi testmagasság (cm-ben) és testsúly (kg-ban) adatait.

Ha a magasság 100 cm fölötti, akkor megvizsgálja, hogy túlsúlyos-e: ha a kg-ban mért súlya nagyobb, mint a cm-ben mért magasság 100 fölötti része, akkor kiírja: "Túlsúlyos, fogynia kell!".

Ha a magasság 100 alatti érték, akkor írja ki a program, hogy "Gyerekekkel nem foglalkozom!"

Pontosítsuk a feladatot: Ha 100 cm fölött van a magasság és nem túlsúlyos, akkor mit tegyünk? 


5. Dátum-ellenőrző

forrás: http://csharptk.ektf.hu/online/ch01s10s01.html

Feladat:

Olvassunk be egy hónap és egy nap sorszámát! Írjuk ki, ha a beolvasott számok nem jó intervallumba esnek.

Segítség:

28 napos: február

30 napos: január, április, június, szeptember, november

31 napos: március, május, július, augusztus, október, december


6. Feladványok

Írj programot, amelyben a felhasználó választhasson egy menüből, hogy matematika, logikai, szöveges, vagy karakteres feladványt szeretne megoldani. A választását többágú szelekcióval kezeld.

Ha választott, kérj be tőle további adatokat. Adj neki egy feladatot. Ugyanazt a feladatot a program is végezze el. A végén vesd össze az eredményeket és jelezd neki, hogy jól, vagy rosszul oldotta-e meg a feladatot.

Pl: kérj be tőle két számot. A feladat az legyen, hogy össze kell őket adni. Összeadja a program és tárolja. Bekéred tőle is az összeget. Összehasonlítod a kettőt, és üzensz.


7. Múzeum

                     //Múzeum

            //Egy múzeumban a soron következő kiállításra folyamatosan

            //szállítják a festményeket. A múzeum 3 termet ad bérbe erre a célra.

            //Csontváry. terem: 18. századi festmények

            //Zichy. terem: 19. századi festmények

            //Munkácsy. terem: 20. századi festmények

            //A 18-19. századi festmények csak magyar festőtől származhatnak.

            //A 20. századi festmények közül van magyar és külföldi kategória is.

            //A festmények kiállításáért bérleti díjat kell fizetni, képenként 5000 forintot.

            //Feladat:

            //1. Kérdezd meg a felhasználót, hogy mikor festették az adott képet.

            //A válaszától függően közöld vele, hogy melyik terembe kell vinnie a képet.

            //Csontváry. terem: 18. századi festmények

            //Zichy terem: 19. századi festmények

            //Munkácsy. terem: 20. századi festmények

            //Ha a bekért év nem a 18-20. századba esik, írd ki, 

            //hogy másik múzeumba vigyék a képet.

            //2. Ezt a feladatot a Munkácsy terem szelekciós ágán belül kell kidolgoznod:

            //A Munkácsy terembe tartók új kérdést is kapnak: válaszolniuk kell, hogy

            //magyar, vagy külföldi festő képéről van-e szó.

            //A magyar festmények a galériára kerülnek, a külföldiek a terem falaira.

            //Ezt a feladatrészt a magyar festmények szelekciós ágán belül kell kidolgoznod:

            //A galériára kerülő képekért a bérleti díjon felüli felárat kell fizetni.

            //A számítás módja: a felár a bérleti díj 15 százaléka.

            //(Help: bérleti díj * 0.15)

            //A magyar képeket szállító felhasználó számára írd ki a felárat,

            //és a teljes összeget a következő szöveggel,

            //az értékeket 10 karakteren jobbra rendezve:

            //A magyar festmények elhelyezése a galérián:     00000 Ft/db, ebből a felár     00000 Ft/db.

            //(a 00000 helyére az értékek kerülnek)


Szorgalmi – Mars-robot

//Mars-robot

//1. Egy mars-robot ütközésérzékelőkkel van ellátva.

//A robot testéből kiálló rugalmas érzékelő egy derékszögű háromszög

//derékszögénél helyezkedik el. Ha az ütköző benyomódik,

//a háromszög többé nem lesz derékszögű,

//ezt a program jelzi a mozgásvezérlő központnak,

//ez alapján módosítja az irányát.

//Feladat: Kérd be a derékszögű háromszög két befogójának hosszát,

//és számold ki az átfogót!

//Ha az egyenlőség hamissá válik,

//a robot nekiment valaminek.

//(Később megtanuljuk, hogyan tudjuk folyamatosan vizsgálni az ütköző helyzetét.)

//2. Egy homokvihar tönkretette a robot egyes érzékelőit.

//Le kell ellenőrizni, hogy az érzékelő helyes adatot küld-e a processzornak.

//Feladat: Kérd be egy háromszög a,b,c oldalának hosszát!

//Állapítsd meg, hogy a háromszög egyáltalán megszerkeszthető-e!

//(Ha bármely két oldalának összege nagyobb, mint a harmadik oldal.

//Most nem kell ellenőrizned, hogy derékszögű-e.)

//3. Tegyük fel, hogy az érzékelő képes eltolni a robotot az akadálytól úgy,

//hogy a háromszög magassága a nyugalmi helyzethez viszonyítva megnyúlik 10 centivel.

//Feladat: Számold ki, mekkora lesz ez esetben a befogók hossza?


2024.04.25. Időjárás app

 Feladat: Időjárás app - OOP módszerekkel, haladóknak adatkötéssel Az alkalmazás célja, hogy a felhasználók hozzáadjanak és eltávolítsanak v...