Programozás
Új anyag jönne, de most önálló gyakorló feladatokat kaptok.
A héten a lenti feladatokkal haladjatok előre, segíthettek egymásnak. A szelekciós megoldásnál váltogassátok a kétágú és a többágú (switch) szelekciót, ha a feladat nem ragaszkodik egy konkrét módszerhez. Lehet for ciklust használni, próbálgassátok, ha a feladat igényli.
1. Domino day - nézz utána a neten ennek az eseménynek, egy pár perces videó belefér az órába.
//A Domino Day-en a terep felépítéséhez háromféle dominót használnak.
//Csak egyfajta méretű szállítódoboz van, melynek a méretei: 50*80*40 cm.
//Az egyik napon 15 doboz dominó érkezik, mind azonos méretű
//dominókat tartalmaz.
//Feladat:
//Tárold a programban a 3 fajta dominó-méretet konstansokban:
//(elég a szorzat értékét tárolni)
//1. fajta dominó: 50 * 30 * 6 mm;
//2. fajta dominó: 40 * 25 * 5 mm;
//3. fajta dominó: 70 * 35 * 8 mm.
//Írd ki a képernyőre ezeket a méreteket, és kérdezd meg a felhasználót,
//hogy melyik fajta dominó érkezett ma. Írd ki a képernyőre, hogy akkora
//dominókból hány darab fért bele a 15 nagy dobozba.
//Ehhez először ki kell számolni a doboz térfogatát,
//majd elosztani egy dominó méretével.
// A megoldáshoz egymásba ágyazott szelekciókat használj.
//Vigyázz a tört számok kezelésénél.
2. Léggömbhámozó verseny
A léggömbhámozó versenyen a csapatoknak 10 perc alatt minél több
léggömböt meg kell hámozniuk az általuk elkészített gépekkel.
Értékeljük a versenyzőket az eredményük alapján.
Feladat:
1. Kérjük be, hány lufit hámoztak meg a géppel.
2. Az eredménytől függően írjunk ki minősítéseket.
(Próbáljuk ezt a csökkenő sorrendet tartani a szelekciók megírásánál.):
20-nál több lufi: kiváló
10 fölött, 20-ig: közepes
10, és 10 alatt: gyenge
3. Az eredmények kiírása után aki a „gyenge” kategóriába tartozik,
nyilatkozzon, hogy mennyi pénzt áldozott a gép fejlesztésére. Ezt kérjük be.
4. A bekért összeg alapján írjunk ki üzenetet:
0 - 10.000 forintig: Kevés!
10.000-20.000 között: Pedig ez elég lett volna!
20.000 fölött: Teljesen fölösleges ennyi pénzt erre elkölteni!
Figyelem! Arra vigyázzatok, hogy a 3.-4. feladatot a 2. feladat utolsó ágának
belsejében kell megírni.
3. Fuvolaverseny
//A megyei fuvolaversenyre jelentkeznek a versenyzők.
//Az alapján rendezik a versenyzőket kategóriákba, hogy
//hány évig tanultak zenét.
//I. kategória: 2, vagy 3 évig tanult zenét
//II. kategória: 4, vagy 5 évig tanult zenét
//III. kategória: 6, vagy 7 évig tanult zenét
//A fenti intervallumokat a tanult módon, egyszerű feltétellel add meg a feltételben.
//Feladat:
//Kérd be, hány évig tanult a jelentkező zenét!
//Írd ki, melyik kategóriába tartozik!
//Kérd be, hány pontot kapott (0-60 között) a versenyen.
//Ha 50 pont fölött kapott, írd ki, hogy továbbjutott
//az országos versenyre.
//Egyébként pedig írd ki, hogy nem jutott tovább.
//Ha továbbjutott, kérdezd meg, hogy a szüleivel utazik, vagy kísérőtanárral.
//Ha a szüleivel utazik, kérd be az egyik szülő telefonszámát.
//Ha kísérőtanárral utazik, kérdezd meg a tanára nevét.
//Ha nem jutott tovább, akkor kérd be az iskolája nevét és címét
//mert oda fogják küldeni a vigaszdíjat.
//Ha ez kész, egészítsd ki a megoldást hibaellenőrzéssel.
4. Túlsúly
forrás: https://slideplayer.hu/slide/2140810/
Írj programot, amely bekéri egy felnőtt férfi testmagasság (cm-ben) és testsúly (kg-ban) adatait.
Ha a magasság 100 cm fölötti, akkor megvizsgálja, hogy túlsúlyos-e: ha a kg-ban mért súlya nagyobb, mint a cm-ben mért magasság 100 fölötti része, akkor kiírja: "Túlsúlyos, fogynia kell!".
Ha a magasság 100 alatti érték, akkor írja ki a program, hogy "Gyerekekkel nem foglalkozom!"
Pontosítsuk a feladatot: Ha 100 cm fölött van a magasság és nem túlsúlyos, akkor mit tegyünk?
5. Dátum-ellenőrző
forrás: http://csharptk.ektf.hu/online/ch01s10s01.html
Feladat:
Olvassunk be egy hónap és egy nap sorszámát! Írjuk ki, ha a beolvasott számok nem jó intervallumba esnek.
Segítség:
28 napos: február
30 napos: január, április, június, szeptember, november
31 napos: március, május, július, augusztus, október, december
6. Feladványok
Írj programot, amelyben a felhasználó választhasson egy menüből, hogy matematika, logikai, szöveges, vagy karakteres feladványt szeretne megoldani. A választását többágú szelekcióval kezeld.
Ha választott, kérj be tőle további adatokat. Adj neki egy feladatot. Ugyanazt a feladatot a program is végezze el. A végén vesd össze az eredményeket és jelezd neki, hogy jól, vagy rosszul oldotta-e meg a feladatot.
Pl: kérj be tőle két számot. A feladat az legyen, hogy össze kell őket adni. Összeadja a program és tárolja. Bekéred tőle is az összeget. Összehasonlítod a kettőt, és üzensz.
7. Múzeum
//Múzeum
//Egy múzeumban a soron következő kiállításra folyamatosan
//szállítják a festményeket. A múzeum 3 termet ad bérbe erre a célra.
//Csontváry. terem: 18. századi festmények
//Zichy. terem: 19. századi festmények
//Munkácsy. terem: 20. századi festmények
//A 18-19. századi festmények csak magyar festőtől származhatnak.
//A 20. századi festmények közül van magyar és külföldi kategória is.
//A festmények kiállításáért bérleti díjat kell fizetni, képenként 5000 forintot.
//Feladat:
//1. Kérdezd meg a felhasználót, hogy mikor festették az adott képet.
//A válaszától függően közöld vele, hogy melyik terembe kell vinnie a képet.
//Csontváry. terem: 18. századi festmények
//Zichy terem: 19. századi festmények
//Munkácsy. terem: 20. századi festmények
//Ha a bekért év nem a 18-20. századba esik, írd ki,
//hogy másik múzeumba vigyék a képet.
//2. Ezt a feladatot a Munkácsy terem szelekciós ágán belül kell kidolgoznod:
//A Munkácsy terembe tartók új kérdést is kapnak: válaszolniuk kell, hogy
//magyar, vagy külföldi festő képéről van-e szó.
//A magyar festmények a galériára kerülnek, a külföldiek a terem falaira.
//Ezt a feladatrészt a magyar festmények szelekciós ágán belül kell kidolgoznod:
//A galériára kerülő képekért a bérleti díjon felüli felárat kell fizetni.
//A számítás módja: a felár a bérleti díj 15 százaléka.
//(Help: bérleti díj * 0.15)
//A magyar képeket szállító felhasználó számára írd ki a felárat,
//és a teljes összeget a következő szöveggel,
//az értékeket 10 karakteren jobbra rendezve:
//A magyar festmények elhelyezése a galérián: 00000 Ft/db, ebből a felár 00000 Ft/db.
//(a 00000 helyére az értékek kerülnek)
Szorgalmi – Mars-robot
//Mars-robot
//1. Egy mars-robot ütközésérzékelőkkel van ellátva.
//A robot testéből kiálló rugalmas érzékelő egy derékszögű háromszög
//derékszögénél helyezkedik el. Ha az ütköző benyomódik,
//a háromszög többé nem lesz derékszögű,
//ezt a program jelzi a mozgásvezérlő központnak,
//ez alapján módosítja az irányát.
//Feladat: Kérd be a derékszögű háromszög két befogójának hosszát,
//és számold ki az átfogót!
//Ha az egyenlőség hamissá válik,
//a robot nekiment valaminek.
//(Később megtanuljuk, hogyan tudjuk folyamatosan vizsgálni az ütköző helyzetét.)
//2. Egy homokvihar tönkretette a robot egyes érzékelőit.
//Le kell ellenőrizni, hogy az érzékelő helyes adatot küld-e a processzornak.
//Feladat: Kérd be egy háromszög a,b,c oldalának hosszát!
//Állapítsd meg, hogy a háromszög egyáltalán megszerkeszthető-e!
//(Ha bármely két oldalának összege nagyobb, mint a harmadik oldal.
//Most nem kell ellenőrizned, hogy derékszögű-e.)
//3. Tegyük fel, hogy az érzékelő képes eltolni a robotot az akadálytól úgy,
//hogy a háromszög magassága a nyugalmi helyzethez viszonyítva megnyúlik 10 centivel.
//Feladat: Számold ki, mekkora lesz ez esetben a befogók hossza?